donderdag 18 februari 2010

Scream like you did 20 years ago







Er zijn ontzettend veel mensen wier echte leeftijd niet overeenkomt met de leeftijd in hun hoofd. En dat kan lastig zijn voor diegenen die volwassen zijn, maar denken nog 8 te zijn. Nog lastiger is het voor mensen van 40, die al 24 jaar een tiener zijn. In mijn hoofd leeft namelijk al jaren een meisje van 16. En dat is allereerst smorgens erg schrikken in de spiegel. Je verwacht een rimpelloos glad gezichtje, beetje bol nog van pubervet, hier en daar een pukkel, argeloze blije blik. Maar als je eindelijk je overhangende oogvel omhoog hebt getild en met je ene oog je gezicht aanschouwt, blijkt de werkelijkheid anders. Vaarwel bolle, gladde en rimpelloze huid. Hallo verkreukeld papyrus-gebeurtenisje. Die ene pukkel however, is er soms nog steeds bij. Maar dat is dan ook het enige dat herinnert aan je 16-jarige zelf. In de loop van de dag verslijt de schrik en trekken de kreukels wat glad zodat je best zonder antidepressiva door kunt. Elke leeftijdsfase schijnt zijn charme te hebben. En ik kan dan ook niet zeggen dat ik de dagelijkse gang naar school voor een uurtje Wiskunde bijzonder mis.....

Afgelopen zondag stond ik weer oog in oog (vel omhoog houdend) met mijn 16-jarige zelf, en haar 16 jarige vriendin. Geheel onverwacht en tot groot genoegen stonden we in de Heineken Music Hall te wachten op een stel 50-ers, die geestelijk 25 zijn. Ze gingen proberen een jaren-oud kunstje te toveren met muziek, licht en show. Spandau Ballet, hello Amsterdam!! Het kunstje lukte ze fantastisch, en de mannen waren zeer zeker niet te versmaden. Al zijn ze in onze ogen stokoud inmiddels. Alle 40-plussers in de zaal waren weer even echt 16! Tot ze thuis in de spiegel keken. Of -in mijn geval - dansend thuis de trap afliepen en de laatste 5 treden misten. De prachtige buikval die volgde eindigde in een mooie sliding langs de gehele lengte van het kookeiland. Ik heb alles gebroken, dacht ik even. Maar mijn botten mogen dan geen 16 meer zijn, ik hield aan de val geen breuken of kneuzingen aan over. Hoogstens wat spierpijn. Alsof je het laatste uur gym hebt gehad....

Nothing changes... really....

(btw 40 plussers.... je mag dan geen 16 meer zijn, als je toch geld uitgeeft aan kleding (naakt is ook zo koud) kan het dan wat anders zijn dan de gebleekte wijde spijkerbroek en de 2 laagse truitjes die de buikrol verdoezelen, gecompleteerd met sensible, platte spekzool schoenen en een fijn 'windjack'?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten