woensdag 9 maart 2011

Muizen moeten niet vliegen!


Oh en dan had ik nog nooit verteld van de beestjes hier in de Betuwe, die zijn verwend/aangepast aan de 20e eeuw en weigeren buiten te wonen. Waar willen ze dan wonen? Bij voorkeur in een oude school, die tot woonhuis is gemaakt. Dat daar al mensen in wonen (want dat is normaal he, mensen wonen in huizen, beestjes wonen buiten) dat maakt ze niet uit. Ooit sliepen wij een week slecht van de enorme stank in huis, dood en verderf en ellende. Ik zat al op funda want ik vond het een slecht teken. Geesten van leerlingen uit 1850 die door de hoofdmeester waren geslagen en nu wraak kwamen nemen, zoiets moest de oorzaak zijn. Na heel lang zoeken en een toevallige snif vlakbij een nog onafgetimmert deel slaapkamer bleek t lang niet zo spooky: een rat had zich omhoog gewerkt tussen het glaswol achter een gipsplaat. Een domme actie, want hoe kom je daar weer weg? Niet dus. Zijn niet verteerde lijf gaf een dusdanige stank dat we er een week hoofdpijn van hadden. Goed, halve verbouwing ongedaan gemaakt en rat verwijderd. Daarna 2 maanden therapie en nu slapen we weer boven.

Tot vorig jaar maart. Ik word 's nachts wakker en 'zie' in t donker een soort gefladder. Nou ben ik 's nachts echt niet wakker, als er een kind + spuugbakje naast mijn bed staat dat duurt het echt een kwartier voor ik weet wat te doen. (Ik denk dan: er staat een kind. dat hoort in bed. waarom staat het hier. het piept. ook stinkt het. wat moet ik doen. ehhh, licht aan? ja, goed idee. licht aan. het kind is wit. wat is er gebeurd, wat is er gebeurd.) Zo gaat dat dan. Dus het gefladder deed ik af als droom. De volgende dag nog gegoogled wat het betekent als je droomt over fladderen of vogels, maar ben alweer vergeten wat dat was. De nacht erop lag ik in bed. Lief was nog laat aan t werk in Apeldoorn, had nog gebeld om te melden dat zijn telefoon leeg was en dat ie niet kon smsen hoe laat ie thuis zou zijn. Ik viel in slaap met het licht aan en werd om 1 uur wakker door....gefladder. Maar wat ik gister niet zag, zag ik nu. Niks geen droom van vogel of fladder: t was een life vleermuis. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG! Nou heb ik het echt he-le-maal niet op vleermuizen. Ik weet t, ze zijn beschermd en misschien sterven ze wel uit, nou: tuff!! Ik moet ze niet binnen. Bovendien horen ze nog in winterslaap in maart!! (dat wist ik dan wel) Maar man, wat fladderen die dingen, angstig vanonder de deken zag ik dat beest van links naar rechts en terugvliegen, met een rotvaart. Maar goed, er moest iets gedaan, dus uit bed en kleren aan en een grote handddoek om achter weg te duiken. Maar t beest was niet te vangen. Wat nu wat nu wat nu? Mijn slaapkamer heeft geen deuren, straks vliegt ie dat huis in en dan wat? Ik keek uit t raam voor: geen lief. Ik keek uit t raam achter, ja buurman B nog wakker EN bioloog, die zou wel weten wat te doen. Maar dat ging me wat ver, om 1 uur bij B bellen en hem uitnodigen in mijn slaapkamer. Niet dus. Nadat ik zo een tijdje had staan hieperen vloog de muis mijn (ook open) douche in. En na 2 seconden hoor ik een klap en toen niks meer. Nou heeft de douche een glazen douchewand. Maar met waterhardheid 14 zit die vol kalk, er helpt geen antikal aan, en is ie dus bijna ondoorzichtig. Kalk of niet, muis bijna blind, die vloog dus tegen de wand. En lag op de grond voor pampus. Eureka (voor mij)! Maar nu, wat nu? Ik moest snel iets doen voor ie bijkwam en weer aan zijn fladderroutine ging. Ik kroop dichtbij maar niet te, want wat als ie ineens opvloog. In paniek gooide ik de handdoek op t beest, maar ja, daar zou hij zo onderuit zijn gekomen. Dus bouwde ik een stellage met een perspex bakje en 3 glazen kaarsenstandaards er bovenop. En toen stond er een toren op de muis. Door het onderste stukje douchewand en onder de handdoek kwam net nog 1 stukje van zijn klauw/nagel. Ierierierg! Ik durfde niet meer te slapen naast beest, en ging in een logeerkamer (met een deur en die deur ging dicht).

Om 3 uur was lief thuis. Hij werd begroet met een krijs: ER ZIT EEN VLEERMUIS IN DE BADKAMER!!!!! die hij beantwoordde met een Oh leuk! Leuk, LEUK!!!???? DAT IS HELEMAAL NIET LEUK!! IK BEN BANG EN IK VIND HEM VIES EN WAAROM IS JOUW TELEFOON ALTIJD LEEG?!!!

Na dit vrolijke intermezzo onttakelde lief de stellage op de muis, greep hem met handdoek en al vast liet hem uit het raam vrij. Waar hij vrolijk wegfladderde. GRRRR.

Lief en beestjes dat gaat best. Ik ben echt niet zo van de flora en fauna. Ooit fietsten we door een bos en hij riep in verrukking: kijk, een ree, in de dekking? Waarop ik uitriep: dat is toch niets bijzonders, die wonen hier. Als het nou een Prada winkel was...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten