woensdag 9 maart 2011

De nationale hangsnor



Ik ben geen voetbalfan, want ik ben een vrouw. Ok, er zijn voetbalfans die vrouw zijn, maar na de Bavaria stunt van de afgelopen WK weet iedereen nu dat die zijn ingehuurd. (Of omgebouwd). Als Nederland speelt amuseer ik me wel, want die gekte erom heen is vermakelijk. Bovendien vragen de roodaangelopen hoofdjes van Lief en vriend S gewoon om dom voetbalcommentaar van mij. Maar ik hoef niet elke avond 2 x die groene grasmat te zien waar rood tegen blauw speelt. Snap de lol niet en vind t oersaai. Vorige week heeft lief mij de buitenspelval uitgelegd. Dit omdat ik riep waarom die verdedigers niet tegelijk allemaal wegrennen als de bal wordt gespeeld zodat de aanvaller vanzelf buitenspel zou komen te staan. Vond het een briljant idee van mezelf. Het bleek echter dat voetbalicoon Cruijf er 40 jaar over heeft gedaan om op dit idee te komen en dat ding de buitenspelval heeft genoemd. Weet ik veel. Ook kan ik niet tegen dat engelenkoor wat overspannen THE CHAMPIIIIONS gilt, in een of andere beker ellende.

Maar, een relatie is geven en nemen, en dus tolereer ik het feit dat de tv vaak groen is, ipv zwart. Er is alleen 1 ding waar ik grommend van over de vloer rol. Het commentaar van de zogenaamde voetbaliconen na afloop van elke wedstrijd. Uit allerlei hermetisch dichtgetimmerde kamers worden verdroogde oud-voetballers afgestoft om het spel na de wedstrijd te analyseren. En dat gaat dan door tot de kleur van de onderboek van de vrouw van de linksback van die en die. Ergerniswekkend! De aller, allerergste van deze wezens is de nationale hangsnor, Johan Derksen. Een man, zo treurig van blik en snor, dat er een verbod op moest bestaan dat hij op tv te zien is. En dan gaat ie ook nog praten. Over voetbal. Maar ook over andere onderwerpen moeten wij zijn mening horen, wat zijn gekwezel nog erger maakt. Hij schijnt een speciale hetze te voeren tegen ene Yolanthe Cabau van Kasbergen. Die is getrouwd met een oranjevoetballer met dwergafmetingen. Wat Yolanthe deze snor ooit heeft misdaan is onbekend. Waarschijnlijk is de snor stikjaloers dat hij nog nooit iets spannends heeft aangetroffen in de bedstee. Jammer dan, maar maak er geen nationaal issue van en ga eens langs op de wallen, treurige grijsaard. Of hij emmert over concurrerende sportprogramma's en ditto commentatoren, want ook daar moet hij zijn mening over kwijt. Die zuurpruimerige fulminatie heeft toch niets met voetbal te maken! Of hij wel zinnige dingen over voetbal zegt is me onbekend, als zijn porem op de televisie verschijnt lig ik al naast de porcelain pony. Maar alleen zijn verschijning zou al verboden moeten worden. Ik wacht op t moment dat iemand deze oertreurwilg een indien mogelijk passende baan biedt. En dat is elke funktie waarbij hij niet meer op tv,radio of in de krant verschijnt. Zodat wij van die nationale hangsnor verschoond blijven.

1 opmerking: